1. Uvod
U Daikinu smo posvećeni obavljanju poslovanja na transparentan način. U svim zemljama u kojima poslujemo nastojimo da se u potpunosti pridržavamo zakona. Širom Daikin Europe Grupe zaposleni se obavezuju da će se držati korporativnog etičkog kodeksa koji promoviše pravilno ponašanje i ima cilj da obezbedi da se na radnom mestu ne odvijaju nelegalne aktivnosti. Principi naše korporativne etike su isti u svakoj zemlji i u poslovnom sektoru u kome delujemo. Našu korporativnu etiku možete pronaći na našoj Internet stranici www.daikin.eu.
Mi podstičemo svakog da postavi pitanje, ili izrazi nedoumicu i da prijavi bilo koje (sumnjivo) neetičko ili nezakonito ponašanje primećeno u našoj poslovnoj praksi. Daikin Europe Grupa garantuje da će se podnete prijave obraditi na potpuno poverljiv način.
Politika uzbunjivanja objašnjava na koji način možete da podnesete prijavu i kako mi sa naše strane sprovodimo istragu nakon podnete prijave. Takođe objašnjavamo i zaštitu koju nudimo svakom ko podnese prijavu.
2. Ko može da podnese prijavu?
Svako može prijaviti uočeno sumnjivo ili nedolično ponašanje u Daikin Europe Grupi: zaposleni ili spoljne zainteresovane strane, kao što su izvodači radova, konsultanti, pružaoci usluga, agenti, kupci itd.
3. Kako može da se podnese prijava?
Postoji više načina za podnošenje prijave. Možete odabrati kanal sa kojim se osećate najugodnije.
- Prijavu možete podneti preko vaše kontakt-osobe u Daikinu.
- To možete uraditi preko dežurne službe za uzbunjivače koja je dostupna 24/7. Dežurna služba prihvata prijave putem onlajn formulara ili telefonom, na vašem željenom jeziku. Dežurnoj službi možete pristupiti putem sledećeg linka: https://daikineurope.ethicspoint.com
Da biste podneli prijavu, pristupite navedenom linku, pa zatim idite na rubriku „Podnošenje prijave”.
Odaberite svoju zemlju i navedite željeni način prijavljivanja, onlajn formular ili telefon. Ako ste se odlučili za telefon, pojaviće se odgovarajući broj za vašu zemlju.
U oba slučaja ćete dobiti korisnički ID i lozinku. Pitanja i druga komunikacija će se sa vama razmenjivati putem platforme. Uvek možete ponovo otići na platformu i ostaviti dokumente ili postaviti dodatna pitanja. - U nekim zemljama imamo posebne kanale za podnošenje prijava, dostupne putem veb-stranica lokalnog subjekta.
4. Mogu li podneti anonimnu prijavu?
Postoji takva mogućnost, iako u nekim zemljama zakon to ne dozvoljava. Nepravilnosti možete prijaviti anonimno, mada u nekim zemljama to možda nije dozvoljeno. Pozivamo vas da u prijavi navedete što više detalja i činjeničnih informacija kako bismo što efikasnije mogli da izvršimo istragu sa njom u vezi.
5. Koju vrstu nepravilnosti mogu da prijavim?
Možete da iznesete bilo koju vrstu zabrinutosti na koju želite da nam skrenete pažnju, međutim, glavni cilj ove politike je prijavljivanje kršenja i sumnji na kršenje korporativne etike ili zakona Grupe Daikin Europe. Ta kršenja mogu biti, na primer, kršenje ljudskih prava, povreda zakona o konkurenciji, krivično delo ili nanošenje štete životnoj sredini.
6. Da li sam zaštićen ako prijavim neku nepravilnost?
Daikin je posvećen zaštiti od bilo kojih nepravilnosti u okviru kompanije, čak i ako se istragom pokaže da prekršaj nije postojao. Mi ne tolerišemo odmazdu u bilo kom obliku (otpuštanje sa posla, uskraćivanje unapređenja, suspendovanje, ...) prema osobama koje su podnele prijavu u dobroj nameri i sa razumnim osnovama da je bilo određenog kršenja poslovnog pravila.
Međutim, ako svesno prijavite ili javno otkrijete lažne informacije, rizikujete da se suočite sa kaznom. Takođe možete da se suočite sa zahtevima za nadoknadu štete nastale zbog lažnog prijavljivanja ili javnog objavljivanja lažnih informacija.
7. Na koji način obezbeđujemo poverljivost?
Daikin na poverljiv način tretira sve prijave, njihov sadržaj, kao i identitet podnosioca i drugih relevantnih osoba. Vaše prijave ćemo koristiti za sprovođenje istrage i preduzimanje mera koje iz nje proizilaze.
Možemo otkriti informacije o činjenicama ili sumnjama u vezi pravnog ili drugog postupka koji pokreće nadležni organ. Takođe možemo otkriti informacije ako odlučimo da prekršaj treba prijaviti nadležnim službama i/ili zbog njega podneti zvaničnu tužbu.
Takođe možemo otkriti sadržaj izveštaja koji je poslat rukovodstvu kompanije i/ili našim spoljnim saradnicima.
8. Šta se dešava nakon podnošenja prijave?
Sve prijave tretiramo sa krajnjom ozbiljnošću i obrađujemo ih sa dužnom pažnjom.
Za istraživanje prispelih prijava je odgovorna Disciplinska komisija Grupe Daikin Europe, ili - tamo gde to zahteva zakon - njen lokalni predstavnik. Disciplinska komisija ili lokalni predstavnik će nakon prijema prijave preduzeti sledeće korake:
- U roku od 7 dana, Disciplinska komisija šalje podnosiocu prijave potvrdu o njenom prijemu.
- Nakon toga, Disciplinska komisija odlučuje da li je prijava prihvatljiva ili ne. U slučaju da prijava nije prihvatljiva - jer izlazi iz okvira politike - Disciplinska komisija obaveštava njenog podnosioca.
- Ako je prijava prihvatljiva, Disciplinska komisija sprovodi istragu.
- Disciplinska komisija može zahtevati pomoć drugih jedinica kao što su podružnice ili poslovna odeljenja.
- Komisija za reviziju može ispitati zaposlene i/ili treća lica koja bi mogla imati saznanja u vezi podnete prijave.
- Disciplinska komisija će razmotriti dokumente relevantne za podnetu prijavu.
- Po završetku istrage Disciplinska komisija donosi odluku o navedenom slučaju.
- Ukoliko je slučaj potvrđen, Disciplinska komisija će preduzeti odgovarajuće mere za rešavanje navedenih problema.
- Ukoliko navedeni slučaj nije potvrđen, prijava će biti odbačena.
- Disciplinska komisija će u roku od 3 meseca obavestiti podnosioca o donetoj odluci u vezi njegove prijave.
Disciplinska komisija u potpunosti poštuje pravo na odbranu svake osobe uključene u istragu. Sve te osobe će biti obaveštene o činjenicama i sumnjama i biće saslušane.
Povreda korporativne etike može dovesti do primene disciplinskih mera ili raskida radnog odnosa. Ako je povredu etike počinila treća strana, to može dovesti do raskida ugovora sa tom stranom ili njenim poslodavcem.
9. Na koji način se pridržavamo zakona o zaštiti podataka?
Obrada prijava podrazumeva korišćenje ličnih podataka. U zavisnosti od prekršaja, Grupa Daikin Europe može prikupljati podatke kao što su imena, kontakt informacije, nazivi poslova, evidencija pristupa informacionom sistemu i drugi detalji u vezi sa incidentom.
Vaše lične podatke čuvamo dok traje istraga. Možemo ih čuvati i neko vreme nakon toga, na osnovu naše procene rizika i zakonskih potreba, ali nikad duže nego što je propisano važećim zakonima Za specifične tipove podataka (na primer, login detalje), može se primenjivati kraće vreme čuvanja. Možemo zadržati podatke i duže vreme, na osnovu legitimnog interesa, kao što je eventualan budući sudski spor ili regulatorne istrage, ali ćemo to učiniti u skladu sa principima smanjenja broja podataka i vašim pravima.
Imajte na umu da imate pravo da:
- Pristupite vašim ličnim podacima i dobijete njihovu kopiju.
- Ispravite netačne ili nepotpune podatke.
- U određenim okolnostima izbrišete svoje lične podatke.
- Ograničite obradu vaših ličnih podataka.
- Na osnovu legitimnih interesa uložite prigovor na obradu vaših ličnih podataka.
- Dobijete vaše lične podatke u prenosivom formatu.
- Uložite žalbu Upravi za zaštitu podataka zemlje u kojoj je podneta prijava.
Za detaljna objašnjenja i ostvarivanje vaših prava, molimo vas da kontaktirate koordinatore za zaštitu podataka na dpc@daikineurope.com.
Za dodatne informacije o našoj praksi za zaštitu podataka pogledajte našu Politiku zaštite podataka.
10. Postupak i zaštita uzbunjivača u Evropskoj Uniji
U Evropskoj Uniji zakoni država članica EU i takozvana EU Direktiva pružaju zaštitu osobama koje prijave (eventualno) kršenje zakona („uzbunjivanje”).
Uslovi za uživanje takve zaštite su sledeći. Molimo vas da se upoznate sa posebnim zahtevima važećeg zakona:
- Morate imati opravdane osnove da verujete da su informacije koje posedujete bile istinite u vreme podnošenja prijave i da spadaju u delokrug zakona;
- Podneli ste unutrašnju ili spoljašnju prijavu ili ste je javno objavili u skladu sa zakonom.
Unutrašnja prijava znači da ste je podneli koristeći jedan od kanala izveštavanja Grupe Daikin Europe. Preporučujemo vam da najpre koristite ovaj način.
Spoljašnja prijava znači da ste je podneli nadležnim organima u državi članici EU. Ti nadležni organi su navedeni u dodatku 1. Spoljni kanal za prijavljivanje možete koristiti nakon što ste izvršili prijavu preko unutrašnjeg kanala Grupe Daikin Europe, koji nije ispravno funkcionisao.
Javno prijavljivanje znači da direktno izveštavate javnost, na primer putem onlajn platforme, ili društvenih i drugih medija. Prilikom javnog prijavljivanja trebalo bi da uživate zaštitu ako ste:
- najpre podneli i unutrašnju i spoljašnju prijavu, ali kršenje etike nije rešeno, ili nije preduzeta odgovarajuća akcija, ili
- imate opravdane osnove da verujete da postoji neposredna ili očigledna opasnost po javni interes ili u slučaju spoljnog prijavljivanja postoji rizik od osvete.
Sva pitanja koja spadaju u okvir korporativne etike nisu uzbunjivačka. Mi ih nazivamo „etičkim pitanjima”. Zaštita predviđena zakonom za osobu koja pokreće etičko pitanje nije ista kao kad prijavi uzbunjivanje. Bez obzira, Grupa Daikin Europe će tretirati prijavljena etička pitanja na isti način: smernice i procesi ove politike se primenjuju na sve prijave koje dobijemo, bez obzira da li se radi o uzbunjivanju ili etičkom pitanju.
11. Pitanja
U slučaju da imate bilo kakvih pitanja u vezi ove materije, možete da kontaktirate C. Vyncke, direktora i vodećeg pravnika kompanije Daikin Europe N.V.
E-pošta: vyncke.c@daikineurope.com
DODATAK 1: Nadležni organi relevantni za prijem spoljašnjih prijava
Austrija | Kancelarija za spoljašnje prijave o pravnim prekršajima EU u Beču |
Belgija | Savezni ombudsman Vlaamse Ombudsman Ombudsman regiona glavnog grada Brisela Ombudsfrau der Deutschsprachigen Gemeinschaft Belgiens |
Bugarska | Komisija za borbu protiv korupcije i oduzimanje nezakonito stečene imovine |
Hrvatska | Ombudsman Republike Hrvatske |
Kipar | Za identifikaciju odgovarajućeg kanala za prijavu uzbunjivanja možete kontaktirati lokalni pravni savet advokata i/ili kancelarije ombudsmana. |
Češka republika | Ministarstvo pravde, Odeljenje za sukob interesa i borbu protiv korupcije |
Danska | Danska Uprava za zaštitu podataka |
Estonija | Ministarstvo pravde, Odeljenje za krivičnu politiku Estonije |
Finska | Ministarstvo pravde |
Francuska | Defenseur des Droits |
Nemačka | Telo za spoljašnje prijavljivanje u skladu sa predlogom zakona o zaštiti uzbunjivača u saveznoj kancelariji za pravosuđe Nemačke |
Grčka | Nacionalna agencija za transparentnost |
Mađarska | Komesar za osnovna ljudska prava |
Irska | Garda ombudsman, GSOC Zaštićena jedinica za otkrivanje (PDU) |
Italija | Autorità Nazionale Anticorruzione (ANAC) |
Letonija | Državna kancelarija, kontakt tačka za uzbunjivače |
Litvanija | Kancelarija generalnog tužioca |
Luksemburg | Luksemburška uprava za finansijske usluge - CSSF Luksemburška komisija za osiguranje - CAA Luksemburška uprava za zaštitu konkurencije Luksemburška uprava za registraciju, imovinu i PDV - AED Luksemburški inspektorat za rad i rudnike - ITM Luksemburška komisija za zaštitu podataka - CNPD Luksemburški centar za jednake mogućnosti - CET Posrednik koji u okviru svoje misije vrši spoljne provere na mestima gde su ljudi lišeni slobode Ombudsman za decu i omladinu Luksemburški regulatorni institut - ILR Luksemburški nezavisni regulator za audiovizuelne medijske usluge - ALIA Luksemburška advokatska komora grada Diekirch Luksemburška notarska komora Luksemburški medicinski odbor Uprava za prirodu i šume - ANF Uprava za vodoprivredu - AGE Uprava za vazdušnu plovidbu - ANA Nacionalni ombudsman za potrošače Red arhitekata i inženjera konsultanata - OAI Luksemburško udruženje ovlašćenih računovođa - OEC Luksemburški institut revizora - IRE Luksemburška poreska uprava - ACD |
Malta | Spoljašnje prijavljivanje na Malti se vrši kod jednog od nadležnih organa navedenih u zakonu. To uključuje: Poverenika za prihode (CfR), Jedinica za analizu finansijskih obaveštajnih podataka (GIAU), Malta Upravu za finansijske servise (MFSA), Poverenika za dobrovoljnu organizaciju (CVO), Stalnu komisiju protiv korupcije i ombudsman. |
Holandija | Huis voor Klokkenluiders (Holandija) |
Poljska | Ombudsman (iako konačni zakon još nije usvojen - januar 2024) |
Portugalija | Javni tužilac |
Rumunija | Ministarstvo pravde |
Slovačka | Kabinet premijera / Odeljenje za sprečavanje korupcije Kancelarija za zaštitu uzbunjivača |
Slovenija | Komisija za sprečavanje korupcije |
Španija | Agencia Valenciana Antifraude Ministerio de Justicia Oficina Antifrau de Catalunya Kancelarija sa sprečavanje i borbu protiv korupcije na Balearskim ostrvima Oficina Andaluza contra el Fraude y la Corrupción |
Švedska | Švedska uprava za radnu sredinu |
1 Daikin Europe Group se sastoji od Daikin Europe N.V. i Daikin Europe Coordination Center N.V., njihovih filijala i podružnica kao i od filijala i podružnica tih filijala i podružnica.
2 Pogledajte veb-stranice subjekata sa sedištem u Italiji.
3 Ako ste u Češkoj Republici ili Mađarskoj, ili podnosite anonimnu prijavu u tim zemljama, savetujemo vam da se informišete pre njenog podnošenja, jer anonimno prijavljivanje možda ne dobija zaštitu nacionalnog zakonodavstva.
4 https://www.daikin.eu/en_us/data-protection-policy.html
5 Direktiva (EU) 2019/1937 Evropskog Parlamenta i Saveta od 23. oktobra 2019. godine o zaštiti lica koja prijavljuju kršenje prava Unije